засідання за круглим столом : "практичні інструменти для роботи : графічний диктант, нейрографіка, коректурні проби"
Графічний диктант - це малювання по клітинках, малювати потрібно як диктує відповідно до завдання ведучий – вихователь, учитель чи батьки. Що це означає? Все просто: креслимо коротенькі лінії, кожна рівна довжині (ширині) клітини відповідно до певної команди. Наприклад, педагог ставить провести лінію вліво на одну клітинку, потім вгору на дві, далі – вниз на одну і таке інше. Якщо робити все правильно, у результаті від малювання на зошитовому листку за клітинками вийде фігури. Це може бути тварина, фрукт чи овоч, транспорт і навіть герой із казки.
Для дітей графічний диктант – це своєрідна гра. Насправді це заняття – незамінний інструмент: вчить слухати уважно педагога, розвиває орієнтацію у просторі, логіку, абстрактне мислення, тренує уважність, набиває руку для письма та малювання точних ліній, на практиці закріплює поняття «вліво», «вправо», «вгору», «вниз», а також рахунок не більше десяти.
Графічні завдання в ігровій формі розвивають у дітей 5-10 років просторову уяву, тренують дрібну моторику, а також навчають посидючості.
Які бувають графічні диктанти? Завдання для графічного диктанта може бути різного виду. Учневі може бути дано зразок фігури, яку він має відтворити у точній її копії.
Малювати фігуру можна під диктування педагога, який називає послідовність процесів: скільки клітин, у якому напрямі необхідно малювати, а дитина виконує завдання на слух. Існують завдання без намальованої фігури, а лише із зазначенням позначень, якими учень сам малює. У такій схемі кількість клітин вказується цифрою, а напрям, куди треба рухатися -стрілочкою.
Навчаються діти графічним диктантам за принципом «від простого до
складного». Так, для дошкільнят часто досить малювати драбинку, так
вони ще можуть плутатися у напрямах, не особливо розрізняючи право та ліво. 1 клас пише графічні вже складніші диктанти з математики, тому що для першокласників вже знайомий математичний рахунок, вони без труднощів орієнтуються в кутах зошитового листка та оперують поняттями «ліво-право-верх-низ».
Графічний диктант з грамоти у 4 класі помітно відрізняється від тих, що
писали першокласники з математики. Це далеко не ті знайомі «дві клітини
вгору, чотири вниз». Це завдання зміни тексту зі слів на схему з умовними знаками.
Відбувається це так: викладач читає речення один раз, учні повторюють його в пів голоса, вчитель читає ще раз, а учні записують почуте схемою з рисочок і кружечків, які мають на увазі під собою підмет, присудок і другорядні члени речення,розставляють розділові знаки.
Писати графічні диктанти можна будь-коли і будь-де, адже в їх основі – творчість та гра. Для цього потрібні лише зошитний листок у клітку, олівець і гумка, щоб прати помилкові лінії.Якщо ви вирішили попрактикуватися самостійно, пам'ятайте кілька обов'язкових правил для написання: при диктуванні, окрім кількості клітин і напряму, ніякі інші
слова не вимовляються, тим більше не повторюється те саме двічі, бажано при роботі дотримуватися тиші, щоб дитина могла зосередитися, якщо диктується кільком дітям, то той, хто не встиг, повинен просто покласти
олівець, дочекавшись закінчення диктанту, щоб не збивати інших.
Коректурні проби.
Коректурна проба - це не тільки діагностичний інструмент! За її допомогою ви можете розвивати: спостережливість вашої дитини; стійкість та концентрацію уваги; закріплювати та вивчати цифри, геометричні фігури, кольори; засвоювати поняття ліворуч/праворуч, вгорі/внизу; розвивати дрібну моторику рук.
Як з ними працювати?
1. Попросіть дитину знайти певний символ та обвести його в круг/квадрат або підкреслити будь-якою лінією.
2. Попросіть дитину знаходити декілька символів одночасно, але позначати їх різними позначками.
3. Порахуйте разом з дитиною кількість знайдених об’єктів. Узагальніть знайдену кількість. З’ясуйте яких символів більше, яких менше.
4. Нехай дитина розфарбує певним кольором, визначені символи. Починати треба з одного, а потім - 2 або 3 символи одночасно.
Коментарі
Дописати коментар