Кінезіологічні вправи для дітей з ООП.
Розвиток головного мозку дитини
починається внутрішньоутробно і активно триває після народження.
За дослідженнями фізіологів права півкуля
головного мозку - гуманітарна,
образна, творча - відповідає за тіло,
координацію рухів, просторове зорове і сприйняття. Ліва півкуля головного мозку -
математична, знакова, мовна, логічна, аналітична - відповідає за сприйняття -
слухової інформації, постановку цілей і побудову програм. Єдність мозку
складається з діяльності двух півкуль, тісно пов'язаних між собою системою
нервових волокон (мозолисте тіло).
Мозолисте тіло (міжпівкульні зв'язки)
знаходиться між півкулями головного мозку в тім'яно-потиличній частині і
складається з двохсот мільйонів нервових волокон. Воно необхідне для
координації роботи мозку і передачі інформації з однієї півкулі в іншу.
Порушення мозолистого тіла спотворює
пізнавальну діяльність дітей. Якщо порушується провідність через мозолисте
тіло, то провідна півкуля бере на себе велике навантаження, а інша блокується.
Обидві півкулі починають працювати без зв'язку.
Порушується просторова орієнтація,
адекватне емоційне реагування, координація роботи зорового і слухового
сприйняття з роботою моторики руки. Дитина в такому стані не може читати і
писати, сприймати інформацію на слух або очима.
Значну частину кори великих півкуль
мозку людини займають клітини, пов'язані з діяльністю кисті рук, особливо її
великого пальця, який, у людини протиставлений всім іншим пальцям.
При підготовці дітей до школи необхідно
велику увагу приділяти розвитку мозолистого тіла. Основний розвиток
міжпівкульних зв'язків формується у дівчаток до 7-ми років у хлопчиків до 8-ми
- 8,5 років. Удосконалення інтелектуальних і розумових процесів необхідно
починати з розвитку рухів пальців і тіла. Розвиваюча робота повинна бути
спрямована від рухів до мислення, а не навпаки. Для успішного навчання і
розвитку дитини в школі однією з основних умов є повноцінний розвиток в
дошкільному дитинстві мозолистого тіла. Мозолисте тіло можна розвинути через
кінезіологічні вправи.
Кінезіологія - наука про розвиток
головного мозку через рух. Вона існує вже двісті років і використовується у
всьому світі. Кінезіологічні вправи - це комплекс рухів які дозволяють
активізувати міжпівкульний вплив. Кінезіологічними рухами користувалися
Гіппократ і Арістотель.
Кінезіологічні вправи розвивають
мозолисте тіло, підвищують стійкість до стресів, синхронізують роботу півкуль,
покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам'яті і уваги, полегшують
процес читання і письма.
Пальчикові кінезіологічні вправи в
даному випадку можна використовувати для розвитку м'язів рук і розвитку
міжпівкульної взаємодії кори головного мозку дитини.
Ця інформація рекомендується батькам для підготовки успішного навчання в школі і
розвитку дитини.
Вправи необхідно проводити щодня. З
початку дітям з раннього віку необхідно виконувати пальчикові ігри від простого
до складного. Після того як діти навчилися виконувати пальчикові ігри з п'яти
років даємо комплекс пальчикових кінезіологічних вправ, що складаються з трьох
положень рук послідовно змінюють одна одну. Дитина виконує разом з дорослим,
потім самостійно по пам'яті. Вправа виконується спочатку правою рукою, потім
лівою, потім двома руками разом. Якщо ви не впевнені, дорослий пропонує дитині
допомагати собі командами ("гусак-курка-півень"), вимовляючи вголос
або про себе.
Завдяки руховим вправам для пальців
відбувається компенсація лівої півкулі і активізація міжпівкульного впливу, що
сприяє дитячій стресостійкості до
навчання в школі.










Кінезіологічні вправи проводяться у будь-якому режимному
моменті в якості
динамічних пауз. Час проведення 3-5 хвилин, в цілому це
може складати до 25-30 хвилин в день.
Важливі
моменти в проведенні подібних вправ:
-
Під час освітньої діяльності проводити
такі вправи можна тільки в тому випадку, якщо йде стандартна робота. Творчу
діяльність переривати кінезіологічними вправами недоцільно.
-
Якщо ж має відбутися інтенсивне розумове
навантаження, то комплекс вправ краще проводити перед роботою.
-
Кінезіологічні вправи дають як негайний,
так і накопичувальний вплив.
-
Найсприятливіший період для
інтелектуального розвитку – це вік до 12 років коли кора великих півкуль ще
остаточно не сформована. При інтелектуальному розвитку можливе застосування
кінезіологічних вправ.
-
Під впливом кінезіологічних тренувань в
організмі відбуваються позитивні структурні зміни.
Ознаки, по яких
видно досягнення дітей такі:
-
У дитини пропав страх відповідати перед
групою дітей, віна стала спокійнішою, впевненішою в собі.
-
У деяких дітей з'явилася готовність і
бажання виконувати додаткові завдання.
-
Мова з незв'язної і односкладової
перетворилася на усвідомлену розповідь.
-
Дітям стали під силу завдання, що
вимагають виконання класифікації, узагальнення систематизації матеріалу.
-
Діти приймають правила співпраці і
взаємодопомоги.
Для
результативності корекційно-розвиваючої роботи необхідно враховувати певні
умови:
-
Заняття проводяться вранці.
-
Заняття проводяться щодня, без
пропусків.
-
Заняття проводяться в доброзичливій
обстановці.
-
Від дітей потрібно точне виконання рухів
і прийомів.
-
Вправи проводяться стоячи або сидячи за
столами.
Вправи проводяться по спеціально розроблених комплексах.
Тривалість занять з одного комплексу складає місяць, тиждень - перерва.
Коментарі
Дописати коментар